26 March 2010

Mussennestkastjes

Vanmorgen zag ik de koolmezen, pimpelmezen, merels en mussen druk bezig met eten zoeken en nestmateriaal verzamelen, dus ik dacht: nu moet ik direct die nestkastjes gaan maken, anders komt het er dit jaar wéér niet van.
Ik heb even snel op een papiertje genoteerd wat de afmetingen moeten zijn van een mussenkastje:

... en daarna ben ik met wat oude plankjes aan het bouwen geslagen.
Mussen kunnen tegenwoordig maar moeilijk geschikte plekjes vinden om te nestelen, daar zou ik ze eens even bij gaan helpen.

Ik heb de plankjes op maat gezaagd en ben daarna speciaal naar de ijzerwarenhandel gelopen om een boortje van 35 mm. breed te kopen. Dat willen mussen graag: een opening van precies 35 mm. Koolmezen en pimpelmezen hebben liever een opening van 30 á 32 mm. Schijnt heel nauw te steken bij deze kleine vogels.



Na het boren van de gaten heb ik de kastjes opgehangen, een voor het huis en een in de achtertuin - allebei goed vanuit het huis in de gaten te houden, een beetje beschut en niet in de zon, zodat de mussen niets te klagen zouden hebben.


Tot mijn grote verbazing was al binnen een uur één van de kastjes bezet!
Door twee niet al te kieskeurige koolmezen....

No comments: