18 October 2006

Bankbiljetten


Kijk, zo zag ons honderd-gulden biljet er vroeger uit. Prachtig.
Vooral de 250 gulden met de vuurtoren was fantastisch.


De briefjes van 5, 10 en 25 gulden heb ik bewaard, die hangen hier nu aan de muur (groen, blauw en oranje/rood). Het viel me erg tegen toen ik voor het eerst de eurobiljetten zag: is dat nou het mooiste dat we in Europa kunnen maken? Toch is de euro nog spectaculair vergeleken met de grauwe Amerikaanse dollar, dat zijn echt de allersaaiste briefjes ooit.
Nou ja, 't was mooi spul, ons geld. In China en Mongolië hadden ze ook erg mooie biljetjes, vrijwel niks waard, maar wel zo mooi dat ik ze hier binnenkort even zal laten zien.

5 comments:

Anonymous said...

Mooi he... ik vond de zonnebloem ook altijd erg vrolijk. Eurobiljetten zijn SAAAAAAI. Stomme kleurloze dingen. Waardeloos ook.
Vroeger was alles beter, ik word waarschijnlijk oud.

David said...

ik heb laatst met groep 8 een creabea-les aan bankbiljetten ontwerpen gewijd. moet je nagaan: die lui liepen nog in de luiers toen de guldenbriefjes verdwenen.

Anonymous said...

het is weer donderdag, moeten we nu de verschillen aangeven tussen de snip en de vuurtoren?

Anonymous said...

je hebt gelijk RutgerS!
ik ben helaas niet thuis op dit moment, en vorige week was ik al zo'n beetje in Milaan, dus volgende week weer een extra moeilijke!

Anonymous said...

Het 300 gulden biljet was ook een klassieker:
http://www.unipas.nl/coins/scans/300g1922.htm