18 January 2011

Model

Vanavond had ik me voorgenomen om tijdens het modelschilderen te werken met een zéér beperkt palet, met alleen rood, oker, zwart en wit. Twee kleuren in feite dus, plus zwart en wit.
Al snel bleek dat ik geen zwart bij me had, die moest ik dus maken van donkerblauw (phtalo) + bruin, en ik had ook geen goede rood, die moest ik dus mengen van oranje en magenta. Daarmee was het plan om strikt met twee kleuren te werken al weer helemaal in het water gevallen.
Ik ben er toch mee gaan schilderen. Het ging slecht. Dat kwam trouwens veel meer doordat ik niet goed uitgerust was dan door mijn paletkeuze.
Twintig minuten voordat het tijd was had ik de neiging om alles uit te vegen, wat ik toch maar niet gedaan heb.
Hieronder mijn poging.


Je ziet dat mijn 'zwart' nog lang niet kleurloos is - het is nog steeds heel donkerblauw.

4 comments:

david said...

is het soms not done om even een kleurtje bij een collega te lenen? of werken die niet me olieverf?

rutger said...

jawel, ik heb ook even gezocht in de doos met tubes van een collega, maar die had ook geen zwart bij zich, en een andere collega heeft nooit zwart.

MS said...

Ik vind het een een erg mooi portret geworden hoor. Maar ik ben een leek.

Nederhoed said...

Misschien als je met de tijd je intentie vergeet, je het schilderij kunt waarderen. Ik vind 'm ook erg mooi, zo van de foto.

Leuk om te lezen wat je bezig houdt!