26 January 2011

Brug in Groningen

Met nog een paar uurtjes op de klok voordat het schemerig zou gaan worden, en slechts anderhalve graad op de thermometer, besloot ik vanmiddag dat ik er nu toch maar eens aan moest geloven. Ik heb de schilderkist ingepakt, allerlei warme kleren over elkaar aangetrokken en ben de stad in gefietst om te proberen een stadsgezicht te gaan schilderen.
Ik heb me eigenlijk nog nooit aan dit soort ingewikkelde onderwerpen gewaagd, maar eens moet de eerste keer zijn.
Geeft niks als het niks wordt, hield ik mezelf voor, als je het maar probeert.
Hier ben ik gaan zitten:

Hoe kouder ik het kreeg, hoe meer tevreden ik over deze eerste poging werd. Na twee uur schilderen vond ik het mooi geweest, het werd te donker om verder te gaan, en het bleek dat je bij dit soort onderwerpen soms blijkbaar genoodzaakt bent om nóg een keer op dezelfde plek te gaan zitten, om je schilderijtje af te maken.

Ik ben er dus nog niet mee klaar - ongeveer op de helft. Het paneeltje is zo'n 18 x 36 cm, de twee details die je hier ziet zijn dus nog kleiner, misschien 10 x 10 oid.


Hopelijk kan ik over een poosje hier een af werkje laten zien.

3 comments:

Anonymous said...

Erg mooi!
Misschien is dat mooie huis aan de Spilsluizen ook een leuk onderwerp?! ;-)

m said...

Mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat :)

Hans said...

Mooi die ingezoomde composities. Ik vond die bollen lastig toen ik daar schilderde en heb ze weggelaten maar je heb het mooi opgelost door ze hoog in het beeld te plaatsen.