11 February 2010

Dag 3: schilderen in de diepvries

Ik had al gezien dat dit een koud dagje zou worden, en inderdaad, ik heb steeds buiten zitten schilderen bij temperaturen van -3 tot zelfs -8 graden.

Toen ik bij de bergen kwam, zag ik direct een bergtop waarop de ochtendzon scheen. Ik ben (te) snel begonnen met een schilderijtje - ik was bang dat er al snel weer wolken voor zouden komen drijven, en ook de vrieskou zorgt er in dit soort situaties voor dat je extra hard aan het werk gaat. En dat je daardoor ook wel eens vergeet om even rustig te kijken wat je aan het doen bent.
Het is dus niet de moeite waard om deze studie te laten zien, maar zo zat ik er:

Anderhalf uur later vervolgde ik mijn weg naar Chamonix. Ik merkte dat ook te top van de Aiguille du Midi en de Mt. Blanc redelijk goed te zien waren, dus ik parkeerde mijn auto bij een skilift en ben daar de bergtoppen gaan schilderen. Zie op de foto hieronder aan de bovenkant de scherpe punten!


Over dat schilderijtje ben ik wel behoorlijk tevreden, er zit niet zoveel kleur in maar het ziet er wel nogal ijzig & sfeelvol uit.
Toen heb ik mijn lunch opgegeten.

Later op de middag reed ik nog verder naar het oosten, om eens te zien wat er daar voor bergen waren, en ook daar ben ik een bergtop gaan schilderen.
Toen ik zo'n 10 minuten bezig was verdween deze berg in de wolken. Toch heb ik er nog een heel dik uur buiten gezeten (bij -7!) omdat er zo nu en dan een glimp te zien was, en als er niks te zien was ben ik er gewoon 'op gevoel' mee verder gegaan.

Die berg in de verte heb ik deels geschilderd (en er 80% zelf bij bedacht).

En aan het eind van de middag heb ik nog geprobeerd om een soort avondberglandschapje te maken, maar ik had inmiddels werd het al erg donker en mijn vingers hadden ook niet zoveel zin meer in de kou.
Het was weer een geweldige schilderdag! Vier keer buiten een poging gedaan; zie hieronder de oogst van vandaag, en dááronder de oogst van de afgelopen drie dagen. De schilderijtjes waar ik niet-zo-erg tevreden over ben staan er ook tussen, dus als je die per sé wilt bekijken moet je de foto even aanklikken voor een vergroting.


3 comments:

maaike said...

Leuk om te zien Rutger! Ga je straks - weer thuis - ook een groot formaat berg schilderij maken?

tera said...

Brr, ik krijg het koud van je verhaal. Maar het meest verbaasd ben ik over je lunch: eet je dat echt allemaal op?

rutger said...

De eerste dag de helft, de volgende dag de rest!