16 September 2006

Vlinders en wijn

Op Discovery Channel, waar ik zo nu en dan met veel plezier naar kijk, was een keer een man te zien die vlinders wilde lokken. Hij was ergens in het regenwoud en gooide wat (half vergaan) fruit op de grond, en sprenkelde er nog wat vruchtensap en wat wijn over. In no-time kwamen er van alle kanten vlinders aan gevlogen.
Het leek me wel een goed idee om dat ook eens te proberen. We zijn hier dan wel niet exact in het regenwoud, maar op de Groninger Vlaktes fladdert er toch heel wat rond.

Ik pakte een bord, legde er wat rottend fruit op dat onder de appel- en perenboom lag (dat niet meer intact was nadat ik er met de grasmaaier overheen gegaan was) en gooide er wat wijn bij. Binnen 10 minuten zaten er al twee Atalanta's, na een uur keek ik eens weer en zag ik een vlinder die ik nog nooit had gezien, een zogeheten Gehakkelde Aurelia. Leuk man, natuur.

No comments: