08 September 2006

Scott

Laatst had ik een kwartiertje over en liep ik even een grote elektronicazaak in Groningen binnen. Na een poosje rondgelopen te hebben zag ik opeens een dvd liggen, met daarop een documentaire over de 'race naar de Zuidpool'.
Dat leek me erg interessant, ik had al eens een aardig dikke biografie gelezen van Robert Falcon Scott, de Engelsman die in 1911 een (tweede) poging ondernam om als eerste de geografische zuidpool te bereiken.
Tijdens de laatste voorbereidingen werd hem duidelijk dat ook Roald Amundsen, een Noor, bezig was met hetzelfde plan. De Zuidpool was één van de laatste plekken op aarde waar nog geen vlag geplant was, het werd dus ook een zeer prestigieuze zaak om daar als eerste te zijn.
Om een dramatisch verhaal kort te maken: Amundsen was als eerste op de pool, en liet daar een brief voor Scott achter. Daar stond onder andere in: 'Mochten wij op de terugweg omkomen, breng dan svp deze brief naar de koning van Noorwegen, zodat die weet dat wij Noren het eerste waren'.
Amundsen wist dat Scott een 'heer' was en dat hij dat inderdaad zou doen.
Het was overigens niet nodig, want Amundsen overleefde de terugreis.
Hij wel.


Scott en zijn vier metgezellen -hierboven te zien- waren uiteraard zeer teleurgesteld dat zij de pool niet als eerste bereikt hadden. Op de terugweg (1200 km over moeilijk begaanbaar sneeuw en ijs!) kregen ze veel slecht weer. Twee mannen overleden, de overigen kregen steeds meer last van bevroren voeten en de voedselvoorraad raakte op... totdat ze uiteindelijk, al erg verzwakt, door sneeuwstormen in hun tent moesten blijven. Op dat moment waren ze nog lang niet in het basiskamp, maar wel op slechts 18 km van een van te voren geplaatst voedseldepot. Het weer bleef slecht en ze konden de tent niet meer uit; ze zijn daar doodgevroren.

Het leek me wel wat om dat verhaal (vanaf de behaaglijke bank) op tv te zien.
Toen ik de achterkant van die dvd-hoes had gelezen, heb ik hem maar weer snel teruggelegd. Afgezien van de taalfouten (verteld met een d, en wat betekent bv. onverbitterd?) klopte er werkelijk niks van de beschrijving, lees hieronder maar eens.
Het dramatische verhaal van Scott verdient het serieus genomen te worden.

klik aan voor een vergroting:

2 comments:

Anonymous said...

Hahahaaa 'the classic collection of made-up historic facts!'

Heb je de serie ook gevolgd op de bbc de afgelopen weken? Daar deed een Brits en Noors team de race nog eens over en tegelijkertijd werd de hele geschiedenis verteld.

Anonymous said...

ja, ik heb daar geloof ik een stuk van gezien!
het leek alleen of ze dat op de Noordpool naspeelden, wat ook wel zo handig is als je zo'n serie wilt maken.