05 September 2006

Oude vissen

Vanavond waren J & L even bij ons op bezoek. Ik liet ze een paar mooie vissen uit mijn zelf bijeen gesprokkelde fossielencollectie zien die ik in Zuid-Duitsland gevonden had. Hieronder zie je twee van die visjes, die zo'n 150.000.000 jaar geleden in ondiep water rondzwommen.
Onvoorstelbaar: 150 miljoen jaar.
Ik kan er natuurlijk een paar miljoen jaar naast zitten, maar zoiets in elk geval.
Vooral de tweede is de moeite van het aanklikken waard, daar kun je zien hoe ontzettend gedetailleerd deze visjes (5 cm. lang) vastgelegd worden in steen.



Leuk werk, dat fossielen zoeken: de zon brandt, je handen beschadigen erg doordat je de hele dag met scherpe stenen bezig bent, je eet brood met bananen als ontbijt en als lunch en als avondeten, je weet niet of je dat laatste water nou over je pijnlijke, stoffige, gebutste handen moet gieten, of door je droge keel, maar zo héééél nu en dan vind je iets prachtigs.
Hieronder een kort filmpje met wat beelden van het fossielenzoeken zelf, zoals mijn goede vriend D. dat ook al wel eens op zijn site heeft laten zien. Dit was geloof ik in mei dit jaar, ik was daar met M & D weer drie dagen aan het zoeken.

klik linksonder op het zwarte driehoekje, dan start de film

2 comments:

David said...

in die ene plaat die je weggooide in het filmpje zag ik geloof ik een archeopteryx zitten.
jammer voor je.

Anonymous said...

ja, maar archaeopteryxen, daar die wil ik alleen als ze compleet zijn, deze had een scheurtje.