21 April 2010

Drie kleuren

Hieronder het schilderijtje dat ik gisteren even in een halfuurtje heb gemaakt, om eens te zien of de drie kleuren rood, blauw en geel (ultramarijnblauw, scharlakenrood en cadmiumgeel om precies te zijn) geschikt zijn om als enige kleuren op je palet te hebben - en daarbij nog wit natuurlijk.

Ik denk dat het met slechts een paar kleuren (vanuit de tube) makkelijker zou moeten zijn om een soort verband tussen de kleuren in je schilderij te hebben.
Het groen van het gras in deze studie heeft bijvoorbeeld een hele nauwe relatie met het blauw van de lucht, het is namelijk hetzelfde blauw, gemengd met wat geel en weinig rood.
Het grijs aan de onderkant van de wolken is blauw, rood en geel gemengd tot een paarsgrijze substantie, en het geel onderaan is geel dat wat afgezwakt is met rood en blauw.

Op die manier is er dus een hele letterlijke relatie tussen de kleuren onderling: elke mengkleur heeft minstens twéé van de drie kleuren in zich, en vaak alledrie.

Een nadeel van dit systeem zou kunnen zijn dat je mooie heldere, verzadigde kleuren gaat gebruiken om ook bruine, grijzige en groene kleuren te mengen, die ook wel goedkoper te maken zijn, en bijvoorbeeld dat er nog veel kleuren zijn die je niet met deze drie basiskleuren kunt maken, zoals felpaars, magenta, heel heldere groenen enz. Maar je kunt er natuurlijk altijd weer wat kleuren bij halen als je ze echt nodig hebt.
Ik weet het ook niet hoor, ik loop gewoon veel over dit soort dingen na te denken. Ik nodig iedereen en vooral mijn collega's uit om z'n mening over de kleuren op je palet (welke en wanneer, en vooral: waarom) hier bij de comments neer te zetten.

4 comments:

Erik van Elven said...

Hoi Rutger,

Ik ben ook nog aan het experimenten maar momenteel gebruik ik een variatie van het Richard Schmid-palet:
Titanium White
Ultramarine blue
Burnt Sienna of Transparent Oxide Red

Bovenstaande drie altijd aangevuld met
Viridian (Lelijke kleur zo uit de tube maar mooie basis voor groenen met Yellow Ochre en de gelen. Ook mooie zwarten met Permanent Alizarin)
Cobalt Blue (lichter in grijswaarde dan ultramarijn en groener)
Cadmium Red light -Warm rood
Permanent Alizarin- Koel rood, mooie paarstinten met ultramarijn
Cadmium Yellow Pale- Meest gebruikte geel
(Cadmium) Lemon Yellow- Voor landschappen wel eens handig
Yellow Ochre - Low chroma geel, mooi met Cobalt blue

Soms:
Raw Umber (Maakt mooie grijzen met ultramarijn)
Ivory black (Mooie warme zwarten met Burnt Sienna en ook te gebruiken als low-chroma blauw)
Cadmium Orange (handige kleur bij huidskleur)

Kevin McPherson gebruikt vooral Ultramarijn, Cadmium Yellow light en een van de 2 rode kleuren (Cadmium Red of Permanent Alizarin) met Titanium White.

Ik wil binnenkort ook eens wat gaan experimenteren met een limited palette, leuke uitdaging.

rutger said...

Dat palet van McPherson lijkt dan nogal op wat ik hier in het voorbeeld gebruikt heb.
Ik zal dat eens gaan bekijken.

Erik van Elven said...

Hij heeft 2 goede boeken die ik van harte kan aanraden. Bij Bol.com :
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/fill-your-oil-paintings-with-light-and-color/1001004000754261/index.html

joost doornik said...

Ha die Rutger

Hoewel ik je toets en wolkerigheid bewonder moet er naar mijn bescheiden mening nog iets van licht en kleur of weerschijn aan de schaduw kant van de wolk zijn want je misschien niet verkrijgt met dit heel bescheiden palet. (Binnenkort hoop ik uit het warme Dordogne te bloggen ipv uit het ijzige Moen.