04 June 2009

Zomerprojecten

Het is alweer juni en ik had nog steeds geen leuke projecten voor in de tuin. Ik heb bijna elke zomer wel iets om in de gaten te houden; bloemen of groente of fruit of zo. Ik vind het prachtig om zo nu en dan tijdens het schilderen even de tuin in te lopen om te kijken hoe het met de aardbeien gaat, of de pergola al een beetje goed begroeid raakt met de klimrozen, hoe ver de blauwe regen al omhoog geklommen is, of er ook veel bladluizen op de knoppen van die zachtgele roos zitten (die ik er dan zo goed mogelijk van af blaas), of de vrijwel doormidden gezaagde wilg-achtige boom al weer uitloopt, hoe het met de clematis is en dat soort dingen. Maar dit jaar had ik nog niet echt groente of fruit als project (afgezien van de pruimenboom en de druiven die er elk jaar staan).

Ik ben dus naar de Tuinland gegaan en heb daar een stuk of vijf -verschillende soorten- tomatenplanten gehaald, een augurk-, een komkommer- en een ananasmeloenplant, en twee soorten paprikaplanten. Deze kwetsbare jonge plantjes had ik in mijn karretje gezet. Bij de kassa dacht ik: laat ik slim zijn, want als ik al die plantjes op de band moet zetten, en daarna weer in de kar, gaat er vast en zeker minstens één stuk. Ik heb de kaartjes die er bij in de grond waren gestoken er toen uit gehaald, zodat de kassadame ze goed kon scannen. Daarbij realiseerde ik me vrij laat dat ik dan niet meer wist welk kaartje bij welke plant hoort. De tomatenplanten herken je natuurlijk zo, maar probeer maar eens een augurk- en een komkommerplant uit elkaar te houden. Geeft niks. Extra leuk als het een beetje een verrassing is om te zien wat er aan komt.

Zes van de tien nieuwe planten.

3 comments:

tera said...

Ja, leuk he, elke dag even in de tuin kijken. Onze paprikaplant deed het vorig jaar helemaal niet goed. Dit jaar probeer ik courgette, en komen er voor het eerst druiven en frambozen!

rutger said...

gaaf man!
qua slakken valt het gelukkig mee dit jaar, geloof ik.

david said...

wij kunnen binnenkort een bakje vla eten met onze eigen rode bessen. de meesten zijn nu nog groen, maar sommigen beginnen al redelijk rood te worden.