31 October 2006

Aluminium kastje

We hadden in ons nieuwe huis nog een mooi kastje nodig. Je kunt er dan natuurlijk een kopen, maar zelf bouwen is veel leuker.
"Hoe groot moet dat kastje worden?", vroeg ik aan H.
"Ik zou het wel fijn vinden als er makkelijk een opbergmap in kan", zei ze.
Dat werd dus het uitgangspunt. Ik pakte zo'n map en een liniaal en begon. Het leek me al snel een goed plan om het kastje te maken van MDF en dat dan te bekleden met aluminium. Hieronder wat foto's.

Stap 1: Vijftien laatjes maken van MDF. Tien van die laatjes werden
voor de opbergmappen en andere papieren, vijf werden een beetje smaller voor
pennen, plakband, paspoorten, enveloppen, elastiekjes en nietmachines enz.


Stap 2: Alle laatjes bekleden met dun aluminium (een halve mm. dik).


Stap 3: Een kastje bouwen van MDF. De laatjes moesten hier exact in passen,
anders zouden ze knellen of veel te los zitten.


Op de foto hierboven zie je het systeem om de laatjes soepel te kunnen bewegen. Onder de bodem van de la en ook in het kastje zaten hele gladde, bolle spijkertjes, waar de la overheen moest glijden. Gelukkig werkt dit in de praktijk prima.


Hier een iets duidelijkere foto van het aluminium. Ik had het met een heel fijn
schuurpapiertje geschuurd waardoor het licht heel mooi glimt in al die krasjes.


De bovenkant had ik van 1 mm. dik aluminium gemaakt omdat daar regelmatig
wat bovenop gezet zou worden. Alle aluminium had ik op het MDF vastgelijmd
en voor de zekerheid ook met kleine spijkertjes vastgezet.

Hier het resultaat: een prachtig -maar loodzwaar- kastje.
Deze foto kun je aanklikken voor een vergroting.

5 comments:

Anonymous said...

En dat lukt dan gewoon in 1x..? Wow.. ik vind hem echt supermooi!

Anonymous said...

heb je'm ook in het blauw?

Anonymous said...

Zeer fraai!

Anonymous said...

dank u!

Anonymous said...

Ik dacht dat David handig was maar jij verdient de nickname 'the toolman' een stuk meer.

Knap hoor