12 August 2011

Vakantiehuis

De oplettende lezer zal hebben gezien dat ik tegenwoordig niet alleen bezig ben met het maken van buitenstudies in olieverf, maar dat ik aardigheid heb in het buiten tekenen met een vulpen (met uiteraard lichtechte & watervaste inkt) + soms zelfs wat aquarelverf.
Een van de redenen daarvoor is dat ik voor een olieverfschilderijtje minstens drie uur de tijd wil hebben, en dat is er niet altijd; maar even een tekeningetje maken kan al in een paar minuten. Zo'n schets kun je 's avonds altijd nog even wat inkleuren met verf.

Het plaatje hierboven is een deel van de tekening hieronder, gemaakt met een Lamy vulpen (Safari Charcoal met een medium punt) met Noodlers ink (Black bulletproof) en ingekleurd met Winsor & Newton aquarelverf, in een Hahnemuhle Aquarelverfschetsboekje. Ik dacht eerst dat dat een Moleskine boekje was, maar toen ik eens wat beter keek bleek dat Hahnemuhle die boekjes keurig heeft nagemaakt.

Dit is natuurlijk gewoon gemaakt voor de aardigheid, niet voor exposities oid, maar ik vind het ontzettend leuk om op vakantie met dit soort dingen bezig te zijn.
Klik aan voor een vergroting.

Trouwens, een ander groot voordeel van deze manier van werken is, dat ik aan zo'n onderwerp durf te beginnen. Dat zou ik met olieverf niet kunnen (of het zou weer HEEL veel langer duren).
Ik heb alles direct met pen getekend, niet eerst met potlood opgezet.

No comments: