30 November 2009

Iets groter

Toen ik laatst een aantal keer buiten aan het schilderen was, merkte ik dat ik eigenlijk wel iets grotere schilderijtjes zou willen maken in mijn schilderkist. Niet véél groter, je moet het tenslotte ook vol kunnen schilderen in een paar uur, maar gewoon een centimeter of tien breder en een paar centimeter hoger. Ik ben dus begonnen een nieuwe kist te bouwen.
De eerste kist die ik had, was deze: een omgebouwd kistje van IKEA.

Voldeed prima, ik heb er bijvoorbeeld heerlijk mee in de bergen geschilderd, en omdat ik het zo leuk bleek te vinden, kreeg ik het plan om een extra mooi en goed exemplaar te maken. Dat werd schilderkist 2.0. Met die kist heb je me hier op Krabbenvangen regelmatig buiten kunnen zien zitten.

Toen ik in 2008 naar de Hebriden ging, leek het me beter om een klein en lichtgewicht exemplaar te maken, zie hieronder.

Die kist is na het maken van een paar schilderijtjes in de woeste Schotse natuur aan flarden gewaaid - en al weer gerepareerd.
Nu werd het dus tijd voor een grotere versie. Zie hieronder een paar foto's. Ik ben hem aan het bekleden met messing - dat ziet er uit als goud.
De schilderkistXL dus. Hij wordt natuurlijk ook wel zwaarder en iets onhandiger, niet geschikt om mee te nemen op lange wandeltochten.



Binnenkort meer hierover, hij is nu half-af.

Klik hieronder maar eens op het label 'Schilderkist' (en scroll naar beneden), dan zul je bij sommige van de Denemarkenschilderijtjes zien dat ik wel zo'n beetje aan het maximale formaat zit, qua paneeltje in de schilderkist. Nu kan ik slechts een 36 cm breed plankje kwijt, straks is dat 49 centimeter.

No comments: