09 November 2009

Denemarken - derde buitenstudie

Hier dan een plein-air schilderijtje dat ik in Denemarken gemaakt heb, waarover ik erg tevreden ben. Ik zal maar beginnen met het eindresultaat:

Klik aan voor een vergroting
Ik was met M. op het Deense schiereiland Als, waar we weer op een prachtig keienstrandje aankwamen, waar we twee jaar geleden ook al eens geweest waren - zie het kaartje hieronder voor de precieze locatie. Je kunt weer in- en uitzoomen op de kaart.


Als je iets uitzoomt, zie je ook een gele punaise op de plek die een kilometer ten oosten hiervan ligt: daar heb ik de volgende dag geschilderd... later deze week meer daarover.
Nadat ik mijn eerste doel had bereikt (een schilderijtje maken met duidelijke herfstkleuren, zie een paar berichtjes hieronder) bedacht ik dat ik me nog wel een tweede doel kon stellen: het schilderen van een Deens keienstrand. Ik liep een poosje rond op dit strandje van zo'n tien meter breed op zoek naar een geschikte plek.

Het grootste probleem van een keienstrand is, dat er zo verschrikkelijk veel keien liggen! Hoe moet je dat ooit gaan schilderen? Daar was ik nog niet zeker van, dus ik koos er voor om een rustig schilderij te gaan maken van een stuk of drie grote steenblokken die half in het water en half op het strand lagen.

Het rood-omstippelde gedeelte heb ik afgebeeld op mijn paneeltje. De golven spoelden er voortdurend omheen, en ook de zon was soms wel, soms niet aanwezig. Toch ben ik maar aan de slag gegaan: zoals gebruikelijk eerst met houtskool schetsen, dan de kleuren mengen, dan schilderen. Hieronder twee foto's die M. van me maakte terwijl ik bezig was.


Het was denk ik vijf of zes graden en het waaide behoorlijk hard, maar ik had (expres) de wind in mijn rug en drie jassen over elkaar aan, waardoor ik het lekker warm had. Een dikke twee uur later was ik klaar.


De hoopjes zeewier die hier en daar op het zand lagen heb ik uiteindelijk toch maar weggelaten.


En hieronder nogmaals het eindresultaat. Als je goed kijkt kun je zien dat ik de langwerpige zwarte steen rechtsboven toch heb veranderd in een rotsblok waar iets meer vorm in zit.


1 comment:

Erik van Elven said...

Mooi, goed geslaagd Rutger.