12 November 2009

Denemarken - vierde buitenstudie

Hier dan het resultaat van de vierde keer dat ik de afgelopen Denemarkentocht buiten heb zitten schilderen. Waar ik bij het vorige schilderijtje - zie het bericht hieronder - nog niet wist hoe ik een keienstrand zou moeten aanpakken, besloot ik om het maar gewoon te proberen.
Ik ging zitten op het strandje direct onderaan de blokhut waarin we hadden geslapen, een kilometer ten oosten van de keien die ik de vorige dag had geschilderd, en koos een stukje van het uitzicht om af te beelden. Het is natuurlijk zaak om een stuk te kiezen, dat qua breedte en hoogte precies overeenkomt met de verhoudingen van het paneeltje waar je op wilt gaan werken. Voor zo'n landschap als dit leek me een mooi breed formaat het meest geschikt, dus zo'n plankje had ik gepakt. Je kunt ook eerst kijken wat je gaat schilderen, en daar een paneeltje bij uitzoeken, maar omdat je op reis nou eenmaal niet een heleboel plankjes mee kunt nemen, gaat het ook wel eens andersom.
Zie hieronder (rood omstippeld) wat ik zou gaan schilderen.

Omdat het nogal waaide had ik het plankje waarop de tubes lagen, verzwaard met een mooie kei.


De kleuren die ik gemengd had, vlak voor het schilderen:



Moet je dat plaatje hieronder toch zien. Wat heb ik toch een geluk dat ik soms op zulke mooie plaatsen aan het werk ben! Dat kan heel wat saaier!

Op deze volgende foto zie je dat ik net ben begonnen met het schilderen van het keienstrand vooraan. Ik had al een stuk of vijf kleuren van de keien gemengd en heb die gebruikt om te proberen een soort afwisseling van stenen te schilderen; dan weer eens lichter, koeler, donkerder, warmer, grijzer, hier en daar een schaduwtje er onder enz. Ik heb natuurlijk niet precies elke steen nageschilderd zoals ik die zag (hoewel, bij die stuk of tien grotere wel); je moet een manier vinden om een soort samenvatting van het geheel te maken. Klik hem maar eens aan voor een vergroting.

De jongens die de forel vingen zie je hier in zee staan:


En hierboven zie je hoe ver ik was na drie uur schilderen. Ik heb de volgende dag (op een andere plek) nog wat puntjes op de i's gezet, en ook hier thuis na het inlijsten moest ik er nog even mee bezig (de keien die verderop in het water liggen vond ik nog een stuk te donker en daardoor te dichtbij), maar ik ben er nu heel erg tevreden over!
Mooi land, dat Denemarken.
Binnenkort een foto van het ingelijste plankje.

No comments: