12 October 2009

Bomenzager

Toen ik een klein kereltje was, wilde ik later graag houthakker worden. Geen piloot, brandweerman of treinmachinist: houthakker. Ik zag mezelf al met een grote bijl over de schouder de bossen in lopen om de hele dag heerlijk bomen om te hakken. Ik had in die tijd niet door dat de bomen al lang met kettingzagen tegen de vlakte gingen - dat had me vast lang niet zo leuk geleken.
Maar toen ik afgelopen weekend zag hoe ze op de Hoge Veluwe met de overtollige bomen omgingen... geweldig! Ik had dit ook al wel eens op Discovery gezien. Fascinerend. De man achter de knoppen van deze machine kon een boom binnen twintig seconden omzagen, van alle takken ontdoen en in een stuk of drie precies even lange stammetjes opdelen. Zie dit filmpje hieronder. Als ik het schilderen ooit zat mocht worden...

No comments: