30 June 2011

Buien

Hier en daar lees je wel eens over 'guerilla-painting': een locatie opzoeken, vlot een schilderijtje maken en de boel weer inpakken. Snel toeslaan dus.
Met zoiets ben ik vandaag noodgedwongen even bezig geweest.
Ik wilde in Oost-Groningen een landschapje gaan schilderen, maar door de donkere wolken die er ontstonden leek het me dat ik weinig tijd zou hebben, en dus verstandiger om te proberen enkele buien te schilderen.

Omdat die dreigende luchten duidelijk mijn kant op kwamen moest ik extreem snel te werk gaan. Bovenstaand schilderijtje (zo'n 20 x 35 cm) heb ik in 22 minuten gemaakt, en dat is inclusief een aantal minuten verf mengen.
Niet dat dat per sé een goede zaak is, zo overhaast werken, maar soms kan het niet anders.

Het is nogal een grijzig geheel geworden, maar dat vind ik niet erg. Ik zou er nog een heleboel aan kunnen opknappen (meer kleur, meer detail, meer contrast en vooral een stuk lichter hier en daar) maar dat ga ik niet doen. Hier zat ik:

Dit was de situatie die ik voor me had:

En zo zagen de regendruppels op mijn schilderijtje er uit, 23 minuten nadat ik begonnen was:

1 comment:

m said...

Best mooi geworden hoor!