19 October 2009

Drents zandpad

Toen het zonnetje lekker begon te schijnen ben ik een schilderijtje gaan maken van een drents zandpad. Wel een beetje een ouderwets onderwerp maar dat kan me niet zoveel schelen. Het gaat erom dat ik beter leer schilderen.

Na het uitpakken van de schilderkist en het maken van een heel snel houtskoolschetsje ben ik aan de slag gegaan: eerst de kleuren mengen die nodig zijn, en dan aan het smeren met de verf.


Je ziet dat ik een beetje schuin voor mijn onderwerp zit, dat deed ik omdat anders mijn eigen schaduw op mijn schilderijtje zou vallen. Veel van mijn collega's houden er van om in de schaduw te werken, onder een parasol oid, maar ik werk het liefst met de zon op mijn paneeltje.

Toen ik ongeveer zo ver was als op het plaatje hierboven, was het tijd om naar huis te gaan. Ik heb er dus thuis nog een dik uurtje aan verder gewerkt, misschien twee.
Hier nogmaals het resultaat:

3 comments:

Erik van Elven said...

Mooi man.
Wat is het voordeel van houtskool t.o.v. verdunde verf in de schets?
Smeert de houtskool niet uit als je er met verf overheen gaat?

rutger said...

Kan inderdaad ook prima met verdunde verf. Houtskool, zeker als je het dun gebruikt, verdwijnt gewoon in de verf - heb je geen last van.

Erik van Elven said...

Ok, dank je. Ga ik ook eens proberen.

Groeten, Erik