07 July 2009

Wolkenstudie

Hier nog een luchtstudie die ik ook maandagmiddag gemaakt heb, helemaal aan het randje van Nederland - als ik een kilometer zou lopen was ik over de grens bij Nieuwe Statenzijl.
Ik schilder geregeld donkere luchten, omdat die er zo mooi dramatisch uit zien, maar ik wilde nu eens proberen het karakter en de kleuren van een 'zomerse middag'-lucht in olieverf te vangen. Gewoon als studie, daar kan ik later in het atelier weer naar kijken als ik met andere schilderijen bezig ben.
Je kon duidelijk zien dat de witte delen van de wolken wat roziger/oranjeachtiger werden, naarmate ze verder weg (en visueel dichterbij de horizon) waren. Hieronder het resultaat. Ik heb hem even extra groot gemaakt, klik maar eens aan:


En hier nog een betere foto van de watercolour die ik daar een paar uur eerder al gemaakt had:

No comments: