29 March 2008

Schilderen in Drenthe

Ik was gisteren en vandaag weer eens met mijn goede vriend M. op pad in Drenthe, hij met zijn fototoestellen en lenzen, en ik met de schilderkist (de derde versie daarvan alweer). Heerlijk om weer eens twee dagen door de natuur te struinen op zoek naar mooie dingen om te schilderen. Ik had zelfs expres geen fototoestel meegenomen, nou ja, een heel kleintje dan, om dit soort foto's te kunnen maken:


De eik hier rechts op de foto wilde ik gaan schilderen. Het was een graadje of acht, de zon kwam er steeds vaker bij - dat is eigenlijk wel lastig, daardoor verandert het licht steeds - en ik had een plekje uit de wind gevonden, met deze mooie boom dus.

Eerst even snel de juiste verhoudingen met een stukje houtskool proberen neer te zetten, daarna snel de verf mengen en schilderen maar.




Erg leuk om dit soort buitenstudies te maken. De foto's hier zijn van vandaag; gisteren heb ik ook twee schilderijtjes gemaakt, die laat ik binnenkort zien.

1 comment:

René PleinAir said...

Inspirerend Rutger, ...

Let je ff niet op, zit die stiekem plein air te werken :-P