02 May 2010

Mons Klint

De tweede ochtend van het verblijf op MON ben ik weer naar de kliffen gegaan. Doordat er veel witte kalk van de kliffen in het water gevallen en opgelost is, wordt de kleur van de zee hier heel bijzonder turqoois, wat samen met de lichtoker-kleurige kliffen en de grijsblauwe lucht mooie kleurenschakeringen oplevert.

Na de 900+ traptreden naar beneden te hebben gelopen, vond ik onderaan de trap een handig platformpje om op te gaan zitten schilderen. Ik zat eventuele wandelaars wel wat in de weg, maar zo vroeg was er nog niemand te zien.




Tegen de tijd dat ik klaar was met schilderen, zag de lucht er al heel anders uit; lang niet meer zo grijspaarsig maar veel lichter:

De donkere streep die je op het strand ziet, wordt veroorzaakt door (natgeworden) zwart vuursteen dat in de witte kliffen zit. In één blok vuursteen vond ik nog een mooi fossiel schelpje, later meer daarover.
Hieronder nog een keer het schilderijtje:

No comments: