28 April 2009

Model I. zittend

Het modelschilderen ging goed vanavond. Het model zat met haar rug naar ons toe. Voor de pauze had ik daar een aardige opzet van gemaakt, maar het leek me beter om de dikke anderhalf uur die we nog hadden te vullen met het maken van een tweede studie. Ik heb mijn ezel een paar meter versleept naar een plek waar ik mijn collega J. niet te veel in de weg zat, en vanwaar ik het gezicht van ons model kon zien. Ik heb een reserveplankje gepakt en ben weer begonnen. Dit keer zelfs zonder een houtskoolschets te maken. Dit tweede schilderijtje zie je hier - ik ben er erg tevreden over. Ik heb er net een foto van gemaakt die misschien nog niet zo goed is maar hier moeten we het mee doen:


Deze studie is ongeveer precies zo groot als je het plaatje hierboven op het scherm ziet: een centimeter of 9 breed en 22 hoog. Hieronder nog een detail van het vrij goed gelukte hoofdje, dat in het echt zo'n 4 x 4 cm is:


Dit modelschilderen blijft geweldig leuk en leerzaam. Het resultaat is niet altijd geweldig (gelukkig verplicht niemand me om hier altijd alles te laten zien!) maar als er zo nu en dan eens iets tussen zit waar je weer een heleboel zelfvertrouwen van krijgt, zoals vanavond, dan is dat heel prettig.

No comments: