21 May 2007

Vennetjes

Gisteren was ik met M. op zoek naar wat verborgen Drentse vennetjes. M. heeft een aantal boekjes over de flora en fauna die je daar kunt tegenkomen, en al snel wees hij me op een mooi vleesetend plantje: Zonnedauw. Als je als klein insect een slechte dag hebt en niet goed uitkijkt kun je zomaar vast komen te zitten in dit kleverige plantje, waarna het er niet goed voor je uitziet.
En als je die Zonnedauw weet te ontwijken, moet je toch nog steeds erg oppassen; er vliegen namelijk stapels grotere beesten rond die je graag zouden opeten. De juffer hieronder zit ook te smullen van een smakelijk klein insectje - klik aan voor een vergroting.

Hieronder nog wat torretjes en een grotere libelle:



Mooie groene luchtbellen op zwart water:

Na een poosje kwamen we bij een mierennest. Ik dacht dat het wel een leuk filmpje zou opleveren als ik mijn toestel zo'n beetje bovenop het nest zou zetten. Dat klopte. Het probleem onstond daarna: de mieren wilden allemaal zo graag op de foto dat ik mijn toestel rap zag verdwijnen onder een krioelende massa.


Al met al weer een mooi Drentedagje gehad dus.

5 comments:

Anonymous said...

Mooie foto's joh! Lijkt wel of je een dag de jungle in geweest bent!!

Anonymous said...

zoals het spreekwoord zegt:

drenthe: it's a jungle out there.

Een dagje naar de natuur vlakbij is net zo leuk als naar de dierentuin in Emmen, veel echter zelfs. Als je kleine dieren maar wilt zien.

Unknown said...

en veel goedkoper!

Anonymous said...

Heb je die allemaal met de s80 geschoten?

Ik ben weer in de markt voor een nieuwe camera, vandaar.

rutger said...

yep, die s80 is prachtig.

als die van mij nu stuk zou gaan, zou ik deze wéér kopen, hoewel hij een-al-twee-jaar oud model is dat al bijna niet meer koop is.

je kunt hem gerust eens een dagje komen lenen.