26 March 2007

Maan

Op de zolder van onze tijdelijke woning had ik op de eerste dag al een mooie telescoop ontdekt. Afgelopen weekend stond er weer een mooie halve maan aan de hemel en dat was een goede reden om het apparaat eens voor het raam te zetten.
Bij zo'n soort acties denk je meestal: dit kán bijna niet in een keer goed gaan. Er zal vast wel net een essentieel lensje missen ofzo.
Maar jawel hoor. Binnen een minuut (je moet natuurlijk eerst precies goed richten) hadden we een kraakhelder superscherp beeld van de maan! Door de draaiing van de aarde verdween ze steeds weer uit beeld, na twee keer kijken moest je de telescoop weer bijstellen, maar het was toch erg fascinerend. Helaas zijn de foto's niet zo scherp geworden als het plaatje dat we zagen, maar zo zag de maan er dit weekend van wat dichterbij uit:





4 comments:

Anonymous said...

Super! Dat had ik M en E ook wel willen laten zien! Op de eerste foto kan je ook een beetje het gezicht van de maan herkennen! Twee 'ogen' en een een neusje...

David said...

Prachtig, man!
Hee, zie ik daar iemand lopen?

Anonymous said...

Die 3 kraters die boven elkaar liggen, hoe groot zijn die? Wat is ongeveer de doorsnee daarvan??

rutger said...

een heeeeeleboel kilometers denk ik. de aarde is ongeveer 4 keer zo groot als de maan (qua doorsnede dacht ik), dus.