22 January 2011

Schedel

Ik liep zo'n vijftien jaar geleden eens over de Vlooienmarkt (plaatselijk bekend als de Rommelmarkt) in de veilinghallen in Eelde. In die tijd was ik veel op zoek naar spulletjes om na te schilderen.
Opeens zag ik een hele grote schedel, van een koe of zo, bij twee dames op een tafeltje liggen.
Wauw, dacht ik, al 'ie 50 gulden is of minder, dan koop ik hem.

Ik heb van E. geleerd dat je bij het afdingen altijd schandalig laag moet beginnen, dus ik vroeg zo terloops mogelijk:
'Hoe duur is die schedel eigenlijk? Een tientje?'
De ene dame riep naar de andere: 'Wat moet die schedel kosten? Een tientje?'
'WELNEE!' riep die vrouw terug.
Nee, natuurlijk niet, dacht ik, die is natuurlijk zomaar 80 gulden.
'Twee gulden vijftig lijkt me wel genoeg!' voegde ze er aan toe.
Geweldig dus! Ze vertelden met nog dat één van hun echtgenoten hem had gevonden in Zweden. Het leek me niet echt een elandschedel maar meer een koe, ik moet nog maar eens uitzoeken wat het echt is. Hieronder een tekening die ik er eens van gemaakt heb.

No comments: