06 August 2008

Suikerfabriek II

Ik heb de Suikerfabriek van Groningen al eens eerder geschilderd (toen er nog rook uit de schoorsteen kwam en het nog niet bekend was dat dat de laatste keer zou zijn), maar ik geloof niet dat ik dat hier al had laten zien. Dat komt nog wel eens.
Vandaag was het zulk lekker weer dat het heel onverstandig zou zijn om binnen te gaan zitten schilderen. Ik heb dus de schilderkist weer in mijn rugzak gezet en ben met een klein stoeltje op de fiets gestapt, richting Hoogkerk, omdat ik vanaf daar al een paar keer had gezien hoe mooi het uitzicht op de Groninger Suikerfabriek is: tijd voor een tweede schilderij van dit onderwerp.




Vaak komt er wel even iemand kijken waar ik mee bezig ben. Die persoon druk ik dan altijd direct mijn camera in z'n handen met de vraag of 'ie even een paar foto's van me wil maken. Ook de meneer hieronder wilde dat wel.



Na een tijdje stond opeens mijn oude vriend J. achter me, die ik al een jaar niet gezien had! Daar heb ik een tijdje mee gekletst en ook hij heeft wat foto's gemaakt.


Toen ik na tweeënhalf uur schilderen thuiskwam was het 19:30 en na een paar broodjes te hebben gegeten ben ik er nog even een half uur in mijn atelier mee bezig geweest. Ik begon er behoorlijk tevreden over te worden. Het was inmiddels zo donker dat ik er geen goede foto meer van kon maken, dus heb ik de flits aangezet en die foto in de computer zo goed mogelijk opgeknapt. Zie het resultaat hieronder - binnenkort een betere afbeelding. Klik deze maar vast wel even aan voor de vergroting.


Update: ik hoor van verschillende mensen dat de schoorsteen + silo's niet rechtop staan, maar schuin; dat komt door deze foto...!

3 comments:

Anonymous said...

haha, rutger, je bent ook een mooie. je zegt altijd dat je zo tevreden bent over je werk, dat vind ik grappig. eerlijk is eerlijk, het is ook mooi, maar jij hoort - als enige - toch te zeggen: dit is broddelwerk het moet veel beter?! maar nogmaals, echt een mooi schilderijtje! en dat verkleinwoord slaat dus alleen op het formaat (ik ga ervanuit dat je duim de gewone mensengrootte heeft), en niet op de kwaliteit.

rutger said...

haha, om heel eerlijk te zijn: ik laat hier natuurlijk vooral de schilderijen zien waar ik tevreden over ben!
mooi dat je hem ook mooi vindt!

Anonymous said...

ah, ja, nee, oké, ik snap 'm.