29 June 2011

Bliksems fotograferen

Ik kon het natuurlijk niet laten; ik heb met groot genoegen geprobeerd de mooie onweersbuien van deze dinsdagavond te fotograferen. Wat is dat toch een leuke bezigheid!
Vorig jaar zat ik met M. in de auto tussen de weilanden, dit jaar ben ik van achter een slaapkamerraam bezig geweest.

Met de eerste bliksem die ik echt op de foto krijg ben ik altijd al heel blij (deze foto's zijn allemaal veel mooier als je ze even aanklikt):

Al snel werd het veel spectaculairder. Het leek wel of het laatste uur van de berk van de buren geslagen had; de knal kwam heel snel na de flits:



En dit was denk ik de mooiste van de avond:

Hieronder een vergroting daarvan, die ik iets donkerder heb gemaakt, klik die maar eens aan:

Allemaal gemaakt met een EOS 400D, iso 200, F 8.0, sluitertijd 30 sec, en heel erg fijn: een Tamron 10-24 mm groothoeklens, waardoor je alle bliksems die ook maar enigszins voor je toestel te zien zijn, gemakkelijk vastlegt.

O ja, hier nog het filmpje van vorig jaar.

Ik keek trouwens nu net nog even op de windkaart van het KNMI, moet je zien wat een verschillende windrichtingen! Als je op dit moment in Zwolle bent, komt de wind vanuit het noorden, oosten, zuiden én westen op je af!

Bron: knmi.nl

No comments: