13 May 2011

Middag bij de beek

Ik vond in een hoek van mijn atelier een doek van 40 x 50 dat klaar was om hergebruikt te worden. Het stilleven waar ik mee bezig was geweest was - door slecht voorbereidend werk - niet uit de verf gekomen.
Normaal gesproken werk ik buiten op vrij kleine paneeltjes, maar ik besloot om te proberen om dit grotere formaat en plein air vol te krijgen!

Het was dus nogal een experiment voor mij: een veel groter formaat, en doek in plaats van paneel (ik houd niet zo erg van schilderen op doek) en ik zou een enorm groot en stevig statief (onlangs gekregen van T.) in combinatie met een paraplu gaan gebruiken voor de nodige schaduw.

Hierboven zie je mijn uitrusting voor vandaag: een opgespannen doek, mijn schilderkist, een rugzak met water en drie sultana's, een stoeltje en het grote statief. De paraplu ligt daar denk ik ergens onder.



Het bleek een ontzettend leuke uitdaging om eens wat anders en wat groter te werken dan normaal! Ik ben behoorlijk tevreden geworden over het schilderij (normaal zou hier staan: schilderijtje) en hou Krabbenvangen in de gaten; zoiets ga ik zeker nog eens weer doen. Misschien nog wel wat groter.

Ik heb er buiten twee uur aan zitten schilderen, en thuis nog een uurtje.
Overigens ben je natuurlijk wel de hele middag bezig met ergens heen gaan, een goede plek zoeken, alle spullen daarheen slepen, alles uitpakken - twee uur schilderen - alles weer inpakken, terugslepen naar de auto en weer naar huis rijden.

Hier nogmaals het resultaat, tweeduizend volgeschilderde vierkante centimeters doek:

Ik zie nu dat ik er nog een beetje mee bezig moet.

1 comment:

Anonymous said...

Ik vind het schilderij nu al erg mooi! Ik voel de warmte bijna en kan de bijen horen zoemen...
ps: waren 3 sultana's wel genoeg voor een hele middag?