25 April 2011

Slangachtige hagedis

Op vakantie in het buitenland wil je nog wel eens een Hazelworm tegenkomen. Het lijkt precies op een klein slangetje van zo'n 30 centimeter, maar het is eigenlijk een hagedis zonder poten. Volgens mij is 'ie ongevaarlijk voor mensen, ik heb dus bij elke gelegenheid die zich voordeed geprobeerd om er een op te pakken. Hier een exemplaar dat in Oostenrijk aan me voorbij kronkelde.

Je zou zo'n diertje natuurlijk ook gewoon met rust kunnen laten, maar ik hou er altijd wel van om zoiets moois even van dichtbij te bekijken. Even later hebben we beide onze weg vervolgd.

2 comments:

tera said...

maarten 't hart heeft daar een boekje over geschreven volgens mij: de scheltopusik; was wel leuk!

Bart van Lienden, Mmantinge said...

Rutger de hazelworm is inderdaad ongevaarlijk, en is familie van de hagedis. Door hem bij zijn staart te pakken kan hij net als een hagedis zijn staart los laten. Die dan kronkelend achter blijft en belagers afleid. Zo te zien is dat niet gebeurd.
De bofferd.