08 January 2010

Sneeuw op het ijs

Ik ben vanmorgen even weer buiten bezig geweest (bij -5 graden!). Gelukkig scheen eindelijk de zon eens weer, waardoor er veel meer kleur te beleven viel dan de afgelopen dagen. Bij de foto hieronder was de zon trouwens net even weer weg, daar zie je dus niet zoveel kleur - maar hier zat ik, op een bevroren vijver in het park:

Kijk op de foto hieronder maar eens naar de witte verf uit de tube. Het is niet alleen wit, maar je ziet duidelijk koele en warme tinten:

En voor de extra duidelijkheid heb ik hieronder even een close-up van deze witte verf deels zwart/wit gemaakt; dan zie je pas echt goed hoeveel kleur er in het licht zit. Het linkerdeel is dus normaal, rechts heb ik alle kleur er uit gehaald:

Kijk ook maar eens naar de sneeuw die je hier rechts naast de schilderkist op de grond (op het ijs) ziet: hartstikke blauw.

Maar goed, ik ben dus even weer gaan schilderen: de sneeuw op het ijs en een stukje van de oever met bomen. Na een dik uur was ik er mee klaar en ik had het nog steeds heel lekker warm. Er kwam nog iemand aanlopen die zei: "O, ben je aan het schilderen. Ik dacht dat je aan het ijsvissen was..."



Sneeuw op het ijs - Rutger Hiemstra 2010

5 comments:

david said...

ik vind ze echt schitterend, die sneeuwlandschapjes.

rutger said...

dank u.

maaike said...

Heel mooi (heb je geen muts op bij het buitenschilderen?)

rutger said...

als het waait wel, als het windstil is, kan het gerust een paar graden vriezen voordat je een muts op moet.

m. said...

Lieve Rutger

En dat ik dan dit prachtige schilderij heb gekregen op mijn geboortedag van jou!
Dankjewel!

Liefs
Mynke