09 December 2006

Azalea's

Een heleboel jaren geleden werkte ik eens een hele herfstvakantie in een azaleakwekerij. Dagenlang plantjes in potjes met tuinaarde duwen, voor 3 gulden (!) per uur.
Op één van de laatste dagen zat ik aan de lopende band. De potjes kwamen van rechts naar links voorbij schuiven en je had héél weinig tijd om een paar plantjes uit de bak te pakken en die op de juiste manier in de grond te zetten. Urenlang liep de band voor je ogen naar links.
Opeens riep de baas:"Koffie!"
De band werd abrupt stilgezet, en mijn ogen & hersenen waren zó aan de bewegende band gewend dat die opeens net zo hard de andere kant op leek te gaan. Dat effect duurde wel een paar minuten.

Zoiets heb je vast zelf ook wel eens gezien, maar het blijft bijzonder.
Bekijk dit filmpje, blijf precies naar het midden van het beeld kijken. Na een hele dikke minuut staat er opeens look away now. Dat moet je dan maar eens doen, kijk naar je collega, je goudvissen of dat mooie schilderij aan de muur: je hersenen toveren een prachtig special effect tevoorschijn!
Nb. het werkt niet als je er maar 10 seconden naar kijkt!

9 comments:

David said...

ha, wat cool.
dat effect heb je ook wanneer je in de trein naar buiten staart. als je dan op een perron stilstaat, denk je soms dat de trein heeeeel langzaam achteruit rolt.

David said...

enne... GEFELICITEERD!!

Anonymous said...

Niet helemaal hetzelfde, maar toch: toen ik vroeger wel eens veel te lang het computerspel Digger speelde en daarna een boek las, had ik vaak de illusie dat die happende poppetjes uit dat spel de letters opaten, zo net aan de rand van je gezichtsveld. (Nee, ik gebruik geen medicatie)

Anonymous said...

... de rand van je gezichtsveld...
dat vind ik altijd heel mysterieus: je kunt namelijk nooit goed zien, hoe ver je je ogen ook opzij draait, waar je gezichtsveld ophoudt, laat stáán hoe het net ná die rand er uit ziet.

Anonymous said...

Geweldig effect! Ik keek naar de boekenkast hier op onze p.c. kamer maar ik ga het ook nog een keer doen met een persoon in de buurt.

Rutger nog heel hartelijk gefeliciteerd! Ik las al dat je een geweldige dat had met Hidda en Katie!
Nog heel veel goede jaren gewenst.
Dikke smok, anja.

Anonymous said...

dankjewel!

Anonymous said...

rutger ik kan het! Je filmpjes bekijken. Het gesprek met jou heeft toch geholpen, want na wat gedoe hier en daar (weet niet meer waar) kan ik zowel jouw als Rutgers zijn filmpjes bekijken. Geweldig effect.

rutger said...

goedzo!
hopen dat het morgen nog steeds werkt...!

Anonymous said...

Moi Rutger!! gaaf zeg, ik heb het zonet ook geprobeerd en wel een leuk effect! je cadeau krijg je waarschijnlijk vrijdag of zaterdag!

moi, groetjes
edo